A Gartner szerint az adatfertőtlenítés technológiája egy szinttel érettebb kategóriába lépett, és most a hype cycle görbén a megvilágosodás emelkedőjén tartják számon.

Az idei év első felében rengeteg adatvédelmi incidensnek voltunk a tanúi, a Risk Based Security adatai szerint 54 százalékkal több biztonsági eseménnyel szembesültünk. A GDPR 2018 májusa óta foglalkoztatja a vállalatokat, rengeteg cég nézette át adatvédelmi és adatkezelési gyakorlatát. A GDPR hatására több gigabírság is megszületett – ezek hatására a vállalatok komolyabban és gyakrabban foglalkoznak a saját adatkezelési szokásaikkal.

Nemcsak az adatvédelmi incidensek miatt, hanem a technológia fejlődése is oda vezette a Gartnert, hogy az adatfertőtlenítés technológiát egy érettebb kategóriába sorolja. A piackutató és tanácsadó cég évente felülvizsgálja a különböző technológiákat, így az adatfertőtlenítést is, és idén frissítette a technológiára vonatkozó előrejelzéseit. A Hype Cycle for Data Security 2019, Hype Cycle for Privacy 2019 és Hype Cycle for Endpoint Security 2019 című tanulmányokban (melyek előfizetéssel elolvashatók) az adatfertőtlenítés a megvilágosodás emelkedője fázisba lépett, ami azt jelenti, hogy a megoldás a nice to have kategóriából a szükséges technológiák sorába lépett. A Gartner elemzése szerint a technológia 2-5 év alatt a következő kategóriába, vagyis a plateu of productivity-be lép.

Így értelmezhető ez a görbe

A Gartner hype cycle görbe fejlődésük és üzleti elfogadásuk szerint követi az egyes technológiákat. Az első fázis az innovation trigger, amikor egy olyan szakaszról beszélünk itt, amikor egyszerűen egy kutatási eredmény bemutatásáról van szó, mely üzleti potenciált rejt magában. A görbe második fázisa a peak of inflated expectations, amikor még a csapból is ez a technológia folyik, mindenki túlzott elvárással tekint a technológia iránt és akarva akaratlanul nagykövete lesz. Ebben a fázisban teljesen égbekiáltó, a valóságtól elrugaszkodott ötletet is megszületnek, és ilyenkor nehéz eldönteni, hogy valós gazdasági eredménnyel kecsegtet az adott technológia vagy sem.

Ezt követi a kiábrándulás időszaka, vagyis a trough of disillusionment, amikor kiderül, a fogyasztók még nem készek az adott technológia befogadására, a pilot projektek nem hozzák a tervezett számokat, vagy rájönnek, nem életképes az ötlet. Ebben a fázisban sok technológia elvérzik, amelyik nem, a következő fázisba léphet a Gartner görbén, amely a slope of enlightenment vagyis a megvilágosodás emelkedője – ebben a fázisban van az adatfertőtlenítési technológia. Ebben a fázisban a vállalatok megértik és tudják, pontosan mire is használható az adott technológia. A korai felhasználók mindennapjainak már részese ez a technológia, az innovatív vállalatok is kezdik implementálni őket. A technológia elterjedését a dobozos megoldások megjelenése is segíti.

A stratégiai döntéshozók eszköze

A vállalatok nagyobb része akkor kezdhet el gazdasági megtérülésben gondolkodni, amikor a technológia az ötödik fázisba, a plateu of productvity-be érkezett. Ekkor az adott technológia megszokott, a mindennapok részesévé válik, és már senki sem kérdőjelezi meg gazdasági hasznát.

A Gartner jelentésében azt írják, hogy az adatfertőtlenítés a stratégiai döntéshozók eszköze, mellyel az adatvédelmi problémákat, az adatbiztonsági kérdéseket tudják megnyugtatóan rendezni, megfelelnek a szabályozói elvárásnak, és képesek menedzselni az egyre növekvő adatmennyiséget, melyet az IoT eszközök is csak egyre gyarapítanak. A GDPR is előírja az adattörlési kötelezettséget a vállalatoknak, a megsemmisítéssel akkor kell foglalkozniuk, amikor már nincs szükség rá, vagy az adat tulajdonosa azt kifejezetten kérte. A rossz helyen tárolt adat hackerek célpontjává válhat, mely egy szükségtelen és költséges kockázat.