Hacsak nem közeli barátunktól, ismerősünktől vásároljuk a használt okostelefont, érdemes a vásárlásra időt szánni és meggyőződni, hogy minden rendben van a készülék körül, minden adatot törölt előző tulajdonosa.
![](https://datad.hu/wp-content/uploads/2019/01/iphonefoto-1024x439.jpg)
Az Apple az első olyan gyártó, aki egy nem luxus (értsd ez alatt, hogy nem gyémántokkal kirakott, aranybevonatú, kristályokkal díszített, limitált kiadású) okostelefont 1000 dollárnál drágábban értékesít. Vagyis a 300 ezer forintot súrolja az alapkészülék ára, a mobilszolgáltatók esetében is a támogatott árú készülékért esetenként 250 ezer forintot is elkérnek. Ezt az összeget (ami egyébként egy strapabíró laptop ára) nem mindenki képes vagy akarja kifizetni, így érdemes megfontolni a használt okostelefonok vásárlását. A régebbi modellek egészen kedvezményesen vásárolhatók meg, de azért érdemes pár kérdést feltenni, mielőtt kezet rázunk az üzlet felett.
Lopott vagy sem a készülék?
![](https://datad.hu/wp-content/uploads/2019/01/iphone-624709-1024x680.jpg)
A mobiltelefonok IMEI számuk alapján egyedileg azonosíthatók. A weben léteznek olyan keresők, ahol az IMEI szám alapján nézhetjük meg, hogy a telefon lopott vagy sem. Azonban ezek az oldalak úgy működnek, hogy az IMEI szám akkor kerül be az adatbázisba, ha azt a tulajdonos bejelenti – többnyire az amerikai fogyasztók élnek ezzel a lehetőséggel. A hazai mobilszolgáltatóknál nincs egységes, a lakosság számára elérhető nyilvántartás a lopott készülékekről – annak ellenére, hogy a SIM kártya tiltása miatt a legtöbb tulajdonos bejelenti, ha ellopták készülékét.
Szóval, hiába az IMEI szám, ha nem igazán tudunk kezdeni vele semmit. Ennek ellenére, a régi tulajdonostól még vásárlás előtt, online egyezkedéskor elkérhetjük a készülék IMEI számát, ha vonakodik megadni, akkor gyanakodhatunk, hogy valami nincs rendben a készülékkel.
Hálózatfüggő vagy sem a telefon?
A mobilszolgáltatók saját hálózatukhoz láncolják azokat a telefonokat, melyeket kedvezményesen értékesítik. Ebben az esetben mind a két fél jól jár: a fogyasztó olcsóbban jut hozzá a kiszemelt készülékhez, a szolgáltató viszont két évre biztosan fizető ügyfelet kap. A hűségszerződés lejárta után minden szolgáltató ingyen függetleníti a készüléket, feltéve, ha azt az előfizetést megkötő személy kéri. A második vagy harmadik tulajdonosnak már csak a törvénytelen és a telefont valószínűleg tönkre tévő alternatívák maradnak – hacsak nem sikerül felkutatnia az első tulajdonost, majd elrángatni őt egy ügyfélszolgálatra.
Ezért vásárlás előtt érdemes kérni a telefon függetlenítését, még akkor is, ha ugyanazon a hálózaton tervezzük használni a készüléket. Ha a megunt telefont magunk is el szeretnénk adni (vagy csak gyermekünknek tovább passzolni), akkor nehezebben meg az eladás, ha szolgáltatóhoz kötött telefonról van szó. Előfordulhat, hogy a régi tulajdonosnak nem kell megjelennie az ügyfélszolgálaton, személyesen, elegendő egy meghatalmazást adnia az új tulajdonosnak – mindenképp érdeklődjünk az ügyfélszolgálaton a kikódolás pontos menetéről.
Minden adatot törölt az előző tulajdonos?
![](https://datad.hu/wp-content/uploads/2019/01/paper-3249924_1920-1024x765.jpg)
Az okostelefonok egy adott felhasználóhoz kötődnek, email címmel és jelszóval lehet belépni a készülékre – ha valamelyiket nem ismernénk, akkor használhatatlan a készülék. A régi és új tulajdonos érdeke, hogy a korábbi adatokat töröljük a készülékről, vagyis állítsuk vissza a gyári beállításokat. Ezt minden telefonnál megoldható, külön beépített menüpont van a telefonban erre.
Más az eset vállalati mobiltelefon, amikor a céges szabályzat, törvényi előírás miatt a készülékről az adatokat minősítetten és üres adatokkal felülírva kell törölni, ehhez a Datadestroy minden segítséget megad.
Érte vízkár a telefont?
Használt készülék esetében a telefon képernyőjén, hátoldalán található apróbb, nagyobb karcolások elvárhatók, ezek a mindennapi rendeltetésszerű használatból adódnak. Törött kijelzőnél vizsgáljuk meg, hogy a telefon kerete nem torzult esetleg az ütés-esés következtében. Amire azonban ezek a telefonok nagyon kényesek, az a vízkár, ami később jelentkező hibához is vezethet. Ha vízbe esett a használt okostelefon, akkor ezt jelzi egy telefon belsejében lévő elszíneződés – amit a gyártók pont a vízkár kiszűrésére építettek be a telefonba. Sok esetben a garanciális javítás is úszik, ha vizes lett a készülék belseje – ezt a vízjelző mutatja meg a javítást végző kollégának, de több telefonnál magunk is megnézhetjük ezt. Hogy pontosan hol, hogyan és mit kell nézni, az a megvásárolni kívánt telefont típusától függ.
Cseréljünk benne akkumulátort!
És ha már vásároltunk egy használt okostelefont, kedvező áron, érdemes még egy kis pénzt költeni rá és egy új akkumulátort venni belé – a régit biztos már alaposan leharcolta előző tulajdonosa.