Hacsak nem közeli barátunktól, ismerősünktől vásároljuk a használt okostelefont, érdemes a vásárlásra időt szánni és meggyőződni, hogy minden rendben van a készülék körül, minden adatot törölt előző tulajdonosa.
Az Apple az első olyan gyártó, aki egy nem luxus (értsd ez alatt, hogy nem gyémántokkal kirakott, aranybevonatú, kristályokkal díszített, limitált kiadású) okostelefont 1000 dollárnál drágábban értékesít. Vagyis a 300 ezer forintot súrolja az alapkészülék ára, a mobilszolgáltatók esetében is a támogatott árú készülékért esetenként 250 ezer forintot is elkérnek. Ezt az összeget (ami egyébként egy strapabíró laptop ára) nem mindenki képes vagy akarja kifizetni, így érdemes megfontolni a használt okostelefonok vásárlását. A régebbi modellek egészen kedvezményesen vásárolhatók meg, de azért érdemes pár kérdést feltenni, mielőtt kezet rázunk az üzlet felett.
Lopott vagy sem a készülék?
A mobiltelefonok IMEI számuk alapján egyedileg azonosíthatók. A weben léteznek olyan keresők, ahol az IMEI szám alapján nézhetjük meg, hogy a telefon lopott vagy sem. Azonban ezek az oldalak úgy működnek, hogy az IMEI szám akkor kerül be az adatbázisba, ha azt a tulajdonos bejelenti – többnyire az amerikai fogyasztók élnek ezzel a lehetőséggel. A hazai mobilszolgáltatóknál nincs egységes, a lakosság számára elérhető nyilvántartás a lopott készülékekről – annak ellenére, hogy a SIM kártya tiltása miatt a legtöbb tulajdonos bejelenti, ha ellopták készülékét.
Szóval, hiába az IMEI szám, ha nem igazán tudunk kezdeni vele semmit. Ennek ellenére, a régi tulajdonostól még vásárlás előtt, online egyezkedéskor elkérhetjük a készülék IMEI számát, ha vonakodik megadni, akkor gyanakodhatunk, hogy valami nincs rendben a készülékkel.
Hálózatfüggő vagy sem a telefon?
A mobilszolgáltatók saját hálózatukhoz láncolják azokat a telefonokat, melyeket kedvezményesen értékesítik. Ebben az esetben mind a két fél jól jár: a fogyasztó olcsóbban jut hozzá a kiszemelt készülékhez, a szolgáltató viszont két évre biztosan fizető ügyfelet kap. A hűségszerződés lejárta után minden szolgáltató ingyen függetleníti a készüléket, feltéve, ha azt az előfizetést megkötő személy kéri. A második vagy harmadik tulajdonosnak már csak a törvénytelen és a telefont valószínűleg tönkre tévő alternatívák maradnak – hacsak nem sikerül felkutatnia az első tulajdonost, majd elrángatni őt egy ügyfélszolgálatra.
Ezért vásárlás előtt érdemes kérni a telefon függetlenítését, még akkor is, ha ugyanazon a hálózaton tervezzük használni a készüléket. Ha a megunt telefont magunk is el szeretnénk adni (vagy csak gyermekünknek tovább passzolni), akkor nehezebben meg az eladás, ha szolgáltatóhoz kötött telefonról van szó. Előfordulhat, hogy a régi tulajdonosnak nem kell megjelennie az ügyfélszolgálaton, személyesen, elegendő egy meghatalmazást adnia az új tulajdonosnak – mindenképp érdeklődjünk az ügyfélszolgálaton a kikódolás pontos menetéről.
Minden adatot törölt az előző tulajdonos?
Az okostelefonok egy adott felhasználóhoz kötődnek, email címmel és jelszóval lehet belépni a készülékre – ha valamelyiket nem ismernénk, akkor használhatatlan a készülék. A régi és új tulajdonos érdeke, hogy a korábbi adatokat töröljük a készülékről, vagyis állítsuk vissza a gyári beállításokat. Ezt minden telefonnál megoldható, külön beépített menüpont van a telefonban erre.
Más az eset vállalati mobiltelefon, amikor a céges szabályzat, törvényi előírás miatt a készülékről az adatokat minősítetten és üres adatokkal felülírva kell törölni, ehhez a Datadestroy minden segítséget megad.
Érte vízkár a telefont?
Használt készülék esetében a telefon képernyőjén, hátoldalán található apróbb, nagyobb karcolások elvárhatók, ezek a mindennapi rendeltetésszerű használatból adódnak. Törött kijelzőnél vizsgáljuk meg, hogy a telefon kerete nem torzult esetleg az ütés-esés következtében. Amire azonban ezek a telefonok nagyon kényesek, az a vízkár, ami később jelentkező hibához is vezethet. Ha vízbe esett a használt okostelefon, akkor ezt jelzi egy telefon belsejében lévő elszíneződés – amit a gyártók pont a vízkár kiszűrésére építettek be a telefonba. Sok esetben a garanciális javítás is úszik, ha vizes lett a készülék belseje – ezt a vízjelző mutatja meg a javítást végző kollégának, de több telefonnál magunk is megnézhetjük ezt. Hogy pontosan hol, hogyan és mit kell nézni, az a megvásárolni kívánt telefont típusától függ.
Cseréljünk benne akkumulátort!
És ha már vásároltunk egy használt okostelefont, kedvező áron, érdemes még egy kis pénzt költeni rá és egy új akkumulátort venni belé – a régit biztos már alaposan leharcolta előző tulajdonosa.