+36304177429 info@datad.hu

Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy egy-egy adatszivárgási esetben milyen költségekkel kell számolnia egy vállalatnak. Vagyis, hogy mennyit is érhet az a bizonyos adat. A közelmúlt eseményei alapján most már konkrét számokat tehetünk az adat értéke mellé.

Nemcsak az adatok értékével kell számolnia egy vállalatnak, amikor adatait elhagyja, elveszíti, hanem a presztízsveszteség következtében létrejövő bevételkieséssel, az ügyfélveszteség miatti elmaradt bevételekkel, az esetleges tőzsdei értékcsökkenéssel – minderről egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk. Emiatt nehéz egy pontos számot tenni az adatveszteségek tétel mellé. A közelmúltban több gigabírságot is kiszabtak a hatóságok adatszivárgás miatt, így végre sikerült árcédulát tenni az adatokra. Lássuk hát az eseteket.

A Mariott Hotel 2018 novemberében egy hacker támadás következtében 399 millió vendégének válogatott adatait veszítette el (vendégenként változott, hogy milyen adatok kerültek idegenek kezébe, de név, postai cím, telefonszám, email cím, útlevélszám, születési adatok, nem, érkezési és távozási adatok, foglalási adatok, bankkártya adatok is közöttük voltak). Az üggyel kapcsolatban nemrég született egy gigabírság: a GDPR szellemében 99,2 millió font büntetést szabott ki az angol adatvédelmi hatóság. Hogy ezt csak az érintett 7 millió brit lakos miatt tette volna, akkor azt jelenti, hogy személyenként 14,17 fontot (vagyis 5135 forintot) érnek az adatok. Ha a 399 millió vendéget vesszük figyelembe, akkor ez csupán 0,24 fontot (vagyis 86 forintot) jelent személyenként.

A British Airways ennél sokkal, de sokkal rosszabbul járt, hiszen ugyancsak a brit adatvédelmi hatóság 183 millió fontos bírságot szabott ki a társaságra, amiért tavaly szeptemberben egy hackertámadás következtében 500 ezer ügyféladatot loptak el – minden esetben a jegyek vásárlásához használt bankkártyák adatairól van szó. A hatóság azért volt ennyire szigorú, mert szerintük a társaság hanyag volt az IT biztonság tekintetében. Ezzel a büntetéssel akartak példát statuálni, üzenetet küldeni a piacnak: a vállalatoknak komoly lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy az alapvető emberi jogokat, a személyes adatainkat védelmezzék. És akkor számoljunk, ez ügyfelenként 366 fontot jelent, ami forintban kifejezve szemmel is látható, még távolról is: 132600 forintról van szó.

És ez még nem minden, a Facebook 5 milliárd dolláros büntetéssel néz szembe, igaz, ott a Cambridge Analytica-val kapcsolatos, engedély nélküli adatátadásról van szó. (A Facebook-on futó, különböző ártalmatlan játékokon keresztül adatokat szívtak el a felhasználók közösségi oldal profiljáról, majd a játékosok ismerőseinek adatait is begyűjtötték. Ezeket az adatokat használta fel a Cambridge Analytica a szavazók pszichológiai profiljának kialakítására, ennek a profilnak az ismeretében az amerikai elnökválasztás idején, Donald Trump stábja mikro célzott üzenetekkel győzte meg a szavazókat, hogy mellettük voksoljanak.) Az amerikai fogyasztóvédelmi felügyelet 5 milliárd dolláros bírságot szabott ki a Facebookra, 500 millió érintett felhasználóval számolva ez csekély 10 dollárt (2941 forint) jelent.