A vállalati digitális átalakulásának egyik lépése, amikor a skálázható, rugalmas szolgáltatásokat felhőbe költöztetjük. Egy ilyen lépés is csak úgy sikerülhet jól, ha azt megfelelően előkészítjük. Összeállításunkban a felhő technológiára való átálláshoz adunk tanácsokat az adatok szemszögéből.
A felhő szolgáltatás nem csak arról szól, hogy eldöntjük privát vagy publikus felhőt építünk, mely szolgáltatásokat migráljuk felhőbe és melyeket tartunk meg a vállalat belső hálózatában, illetve mely folyamatokat alakítsuk át, hogy azok könnyen skálázhatók, rugalmasok – vagyis igazi felhő szolgáltatások – legyenek. A vállalatok hajlamosak megfeledkezni arról, hogy a felhő technológiára való átállás adatmigrációt is jelent, az adatok felülvizsgálatát is magába hordozza.
Ismerjük meg adatainkat
A felhő szolgáltatásba való költözés jó alkalmat és kifogást szolgáltat a birtokunkban lévő adataink megismerésére és megértésére. Igen, erre mindenképp szükség van, mert – ahogy erről egy korábbi bejegyzésünkben már írtunk – a vállalati adatok több mint felét (52 százalékát) nem ismerjük, ezeket sötét adatoknak is nevezzük, 33 százalékát az információ mennyiségének a redundás, elavult vagy triviális adatok teszik ki és csupán 15 százalékuk a pontosan azonosított, strukturált és feltehetően üzleti szempontból kritikus adat. Belátjuk, hosszas folyamat megismerni azt az 52 százalékot, ami sötét adat. Ehelyett pontosan határozzuk meg, melyek a felhőben működő szolgáltatások számára szükséges adatok és csak azokat vigyük át az új platformra.
Az adatnak teljes életciklusa van, melyre már keletkezése előtt gondolni tudunk, és megfelelően előkészíthetjük az egyes életciklusra jellemző tennivalókat. Ha az adattal kapcsolatban tervezünk, akkor például időszakosan felülvizsgáljuk adatvagyonunkat, meghatározzuk mit kell törölni és mit érdemes megtartani. Ha ezt rendszeresen végezzük, akkor az adatok felhőbe történő migrálásakor könnyű dolgunk lesz.
(A vállalati adatok életciklusával három blogbejegyzésben is foglalkoztunk, az elsőben a vállalati adat életciklusával kapcsolatos kategóriákat határoztuk meg, a másodikban és a harmadikban az adattal kapcsolatos teendőket soroltuk fel.)
Fontos, hogy meglegyen a kilépési stratégiánk is
Még mielőtt a felhő szolgáltatás használata elkezdődne, érdemes leszögezni, hogyan végződik ez az utazás. A felhő szolgáltatók piacán egyre másra jelennek meg a kisebb-nagyobb szolgáltatók, így a verseny komollyá válása jó anyagi és technológiai indokot szolgáltat a váltásra. Már a szolgáltató kiválasztásakor meg kell győződjünk, hogy az tanúsítottan és véglegesen töröli adatainkat is, miután már megszüntettük a szolgáltatóval a kapcsolatot. Az is fontos, hogy az adatok szakszerű törlése egy jövőbeli auditon is jó szolgálatot tesz, hiszen be tudjuk bizonyítani, mit tettünk az ügyfeleink személyes adataival.
Ne láncoljon magához a szolgáltató
A szolgáltatás megszüntetésekor derülnek ki a kompatibilitási és migrálási problémák nagy része, hiszen ekkor jövünk rá, hogy a szolgáltató nyitott vagy zárt technológiát használ az adataink menedzselésére. A zárt technológia azt jelenti, hogy az új szolgáltatóra való átváltás igencsak fájdalmas lehet. Még mielőtt elköteleződünk egyik vagy másik szolgáltató mellett, kérjük meg, hogy mutassák meg nekünk, egyébként adatainkat hogyan tudjuk visszanyerni, ha már nem kívánjuk a megoldásukat használni – a teszt minden buktatót felderít.
És a régi adatokkal mi lesz?
Már felhőbe költözött a szolgáltatás, minden tökéletesen sikerült, mindenki elégedett. A régi szerver azonban ott a sarokban foglalja a helyet, ideje lenne már kidobni, újra hasznosítani, netán eladni. Bármit is teszünk a régi vassal, ne feledkezzünk meg a merevlemezen tárolt adatokról, azokat szakszerűen, tanúsítottan töröljük őket. Mert ha nem akkor a konkurencia kezébe kerülhetnek féltve őrzött adataink.