Hatalmas bátorság kellett ahhoz, hogy a Wiz elutasítsa a Google 23 milliárd dolláros ajánlatát
A Google múlt héten jó és rossz hírekkel szolgált. A jó hír az volt, hogy a felhőszolgáltatási divízió — beleértve a Google Workplace szoftvert és a Google Cloud infrastruktúrális szolgáltatásokat — először érte el a negyedéves 10 milliárd dolláros bevételt. Ez valamelyest enyhíthette a csalódást, amiért a vállalat egy hónapon belül másodszor maradt le egy 20 milliárd dollárt meghaladó potenciális felvásárlásról.
Az első sikertelen akvizíció a régóta pletykált ügylet volt, hogy megvásárolják a bostoni székhelyű CRM és marketing szoftvereket gyártó HubSpot vállalatot. Az ügylet pontos összegét soha nem hozták nyilvánosságra, de a cég piaci értéke 30 milliárd dollár körül mozog. A pletyka áprilisban indult és több hónapon át tartott, mígnem a Bloomberg július 10-én arról számolt be, hogy a cégek külön útjukra lépnek.
Nem sokkal később újabb pletyka látott napvilágot, miszerint a Google figyelme a Wiz felé fordult, ami egy forró felhőbiztonsági startup 12 milliárd dolláros értékeléssel. A Google, amely soha nem fizetett többet 12,5 milliárd dollárnál egy felvásárlásért, állítólag 23 milliárd dollárt ajánlott a Wizért, ami a legnagyobb ajánlat volt, amit valaha startupnak tettek.
Miért mondhatott volna nemet egy cég egy ilyen óriási ajánlatra (feltételezve, hogy a pletykált szám közel áll a valósághoz)? Egy emailben, amit a Wiz alkalmazottainak küldött, Assaf Rappaport vezérigazgató azt írta, hogy ő és a társalapítók hisznek abban, hogy a cég még nagyobb lehet, és készek nagy tétben fogadni magukra.
„Bár hízelgőek azok az ajánlatok, amiket kaptunk, úgy döntöttünk, hogy folytatjuk a Wiz építését. Térjünk a lényegre: a következő mérföldköveink az 1 milliárd dolláros éves ismétlődő bevétel (ARR) és egy tőzsdére lépés. Nehéz nemet mondani ilyen megtisztelő ajánlatokra, de kiváló csapatunkkal magabiztosan hozom meg ezt a döntést.”
Számos ok állhat egy ilyen nagyságrendű üzlet meghiúsulása mögött. Egy forrás a TechCrunch-nak azt mondta rögtön a pletyka után, hogy 50%-os esély van arra, hogy az üzlet meghiúsul, tehát már az elejétől fogva számos akadály állt fenn.
Chirag Mehta, a Constellation Research elemzője három lehetséges forgatókönyvet lát, amiért az üzlet nem jött létre: a Wiz várhatott volna egy lehetséges tőzsdei bevezetés előtt, úgy gondolva, hogy még többet kaphat a 23 milliárd dollárnál; a Google találhatott valamit a követelmények ellenőrzése során, ami nem tetszett nekik; vagy az ár valójában kevesebb volt, mint a pletykált 23 milliárd dollár. „A Wiz ezt az alapot felhasználhatja, hogy felkeltse más szereplők M&A iránti érdeklődését vagy akár jövőbeli VC köröket megcélzó kilépése előtt,” mondta Mehta a TechCrunch-nak.
Bármilyen is volt az oka, úgy véli, hogy a Google-nek át kell alakítania M&A egységét, hogy megfeleljen méretének és pénzügyi erejének. „A hatékony versenyhez és a növekedési, valamint bevételi diverzifikációs célok eléréséhez a Google-nak teljes mértékben át kell alakítania M&A megközelítését és műveleteit.